P R A M E N Y

Tunis

T U N I S

Tunis, moje první dovolená mimo Evropu :-) Ten rok jsem dumala, kam k moři..žeby Tunis? Odrazoval mě obraz nekonečných písečných pláží Hammamet  a Sousse, s řadami hotelů a mraky turistů. Djerba? No to vůbeccheeky. To bych asi nedala samý písek, placka, hotely a turisti. Až spolužačka mi povídá: "Tunis? Jedině do Tabarky!!" Povídám: "neznám, neslyšela jsem" cool. A ona že tam jezdí s rodiči už tři roky a že to není poušť, ale zelené hory, pod nimi bílé pláže a je tam hezky a málo turistů. Je to poměrně nová destinace Tuniska. Tak jsem se vydala do cestovky, která  tehdy jako jediná, prodávala zájezdy do Tabarky, abych se přesvědčila zda spolužačka nekecá :-))) Přímý let, clubový hotel, tehdy polopenze jedině možná, cena přijatelná-povídám beru.smiley

Vy si možná řeknete, že píšu porád o cenáchlaugh, jenže není umění někam jet za plnou palbu a nic, jen že jsem "byla", ale je pro mě dobrodružstvím to stejné a ještě nějaký bonus navrch v dobré, nej poloviční ceně :-D

Tabarka

Netušila jsem, jak mile budu překvapena Tabarkou a že se sem budu vracet odpočívat. Ano, vždy do stejného hotelu, jiný pokoj. (Néé se značkou Trivago stejný hotel, stejný pokoj, jiná cena! /reklamalaugh/ Ano cena se vždy moc nelišila, služby se jen zlepšovaly- pak už ALL, divadlo každý večer, né jen jednou za týden, diskotéka také každý večer, nové a nové aktivity- kurzy potápění s výjezdy na korálové útesy, 4kolky do hor, lukostřelba. míčové hry i zápasy , cvičení v bazénu, a nacvičování tanců, jízdy na koních, velbloudech :-))), tenis, golf - nedaleko hotelu krásné, velké golfové hřiště - celodenní programy, kdo si co vybral a měl chuť zkusit. Hlídání a programy pro děti-měly svoji klubovnu . V areálu hotelu byly i služby- krámky s různým zbožím, kosmetika, masáže, kadeřník, lékař, ale i léčitel :-), malování hennou,vše co jinak v městě, zde pod jednou střechou:-) Personál hotelu byl téměř stejný. Takové odpočinkové a člověk nemusel vůbec vylézti z areálu hotelu, pokud nechtěl. Když jsem měla k moři lenivět - osvědčená byla Tabarka :-)))

Jen události posledních let - arabské jaro - mě vzalo možnost - tuto možnost, čehož lituji a asi už se nepodívám, protože clubový hotel Abou Nawas Montazah je opuštěný, největší bazén na pobřeží-vypuštěnsad A celosvětový vývoj nepřeje cestování - není a už nebude bezpečno asi nikdesad Středozemí se pro mě "uzavřelo", ale to až jindy, z mého posledního výjezdu k milovanému moři - na Korfu.

Tabarka leží v kopcích blízko hranic s Alžírem, s přístavem a pevností na ostrohu nad pobřežím. Dnes moderní městečko se všemi službami včetně taxi. Nejlevnější taxi světa!laugh Tam jsme jezdili i na zmrzlinu taxíkemlaugh Většinou to byly nové vozy Peguot, protože Tunisané měli a mají blízko k Francii (bývalá kolonie včetně přilehlého Alžíru) Provinční letiště v místě 15km, ale nebylo o něm slechu ani vidu, protože letadla nalétávala od pevniny, jiným směrem.

městký park                                                                                městká radnice

jejich zdobné kruháče :-)) zde korál jinde mořská panna             Nu a všudepřítomní poflakující se muži, ženy nevidíte v ulicích

V 5 ráno halooo, budíček z této věže :-))) Večer uspávačka           Přístav v Tabarce, cestou pod pevností

Tabarka je původní antické obchodní městečko, založené ještě Féničany. Okolí je hornaté, lesnaté, říčka,která protéká městečkem i občasné horské pramínky v kopcích, protože zde ještě - na rozdíl od zbylého Tunisu - občas prší. Říkám "korkové hory" :-)) Porostem hor jsou totiž korkové duby, které se zde i dosazovaly a udržovaly pro výrobu korku. Korek se těží z jejich kůry a byl důležitým vývozním artiklem v minulosti. Takže takový hospodářský strom, něco jako u nás smrk. Krásné lesy. Korkové duby jsou stálozelené listnáče.

Korkové lesy - tolik "špuntů" pohromadě :-))                                      Prastarý korkový dub s jizvy na kmenu po těžbě korku

Po Féničanech zda panovala římská říše, zde byla nalezena ložiska růžového mramoru, a celé severní území až po město Tunis se stala tzv. obilnicí římské říše. Dodnes jsou zde políčka i lány obilí, kukuřice a jiných plodin. Tuto půdu do "revoluce" vlastnily asi tři kmenové rodiny, které zaměstnávali místní obyvatelstvo. Místní chovali i dobytek, kozy, které se popásaly v ohradách i byly paseny pasáčkama jak ve středověku :-))

Lány polí severního Tunisu a vesnické osamělé domečky-rolníků, jednoduché, zděné, jak chlívy :-( (cestou do hl. města)

místní pasačka krav žene domů                                                    pastviny - kozy :-)

V 16. století zde byla vystavena mohutná pevnost, na původně 300m vzdáleném ostrůvku, dnes uměle spojen s pevninou. Hrad Genoese je dodnes dominantou Tabarky. Slouží vojenským účelům, i jako maják. Stále se hovořilo o tom, že bude zčásti zpřístupněn turistům, ale nepovedlo se. Já jí navštívila zcela náhodou, s kamarádkou, kdy jsme se na vlastní pěst rozhodly vyjet taxíkem nahoru. Ve městě přistoupil starší pán (k naší nevoli:-)) a vystoupil s námi u bran pevnosti. Pobídl nás, že pokud chceme, provede nás pevností. Žasly jsme, ale neodolaly. Vždyť vždy byla nedostupná pro turisty a nikdo se tam nepodíval až my teď:-))) Pevnost se v té době opravovala- připravovala na zveřejnění. Takže jsme byly tajně jejími prvními návštěvníkywink. V hotelu se divili, že jsme tam bylylaughA kdo nás pustil a jak, vyzvídal průvodcelaugh Krásné výhledy z ní- viz fota:

z pevnosti výhled na město

pevnost z pláže

ranní výhled na pobřeží od pevnosti                                                   strážce pevnosti nás zve dál

Počasí v této části Tunisu je malinko odlišné od zbytku území. Já tedy vždy měla krásně, ale  asi 2x mé přílety byly těsně po špatném počasí, kdy pršelo a ochladilo se. Někdy zataženo a deštivo bylo prý i týden, děje se hlavně na jaře až začátkem června je počasí neustálené, dokonce tam i zažili přívalové deště v zimě, kdy u ulicích tekly potoky žluté vody po kolena.surprise Já měla vždy teplo 35 - 40°C a jasno.:-)) Pamatuji, že první návštěva mě velmi vyvedla z míry, kdy po příletu bylo plně zataženo a poprchávalo- hudrovala jsem, silně rozladěna, že kvůli tomu jsem nepřijela do Afriky, aby zde počasí jako u náslaugh Ale za půl dne už slunce a palba po celý pobyt. Moře vždy teplé a čisté. Pláže byly hotelové, každé ráno upravené, veškerý servis lehátka, slunečníky zdarma. Hotely zde byly na rozsáhlých upravených pozemcích se zděným vysokým plotem a vstupní bránou, kde byla "vrátnice" s hlídači, ti byli pak hlavně v noci i v areálu při vstupu od pláže i v zahradě. Domorodec neměl šanci přijít do areálu, pokud nebyl zaměstnancem hotelu. Takže bezpečnost byla už tehdy dobrá. Nikdy nikomu se nic neztratilo. Sic hotel nebyl přepychový, jako 5*, ale byl clubový a "náš", domácí, čistý, s výbornou kuchyní! :-))

Plot okolo hotelového areálu                                                  hotelový bazén a amfiteátr

Zpočátku na stolech byly ryze domácí bio produkty- maso, mléčné výrobky. Zelenina a ovoce, bylo z místních políček a zahrad, sadů. Tam  jsem poprvé ochutnala pravé lahodné, vonící domácí máslo! Takovou ňamku jsem dosud nejedla. Jenže postupem vývoje a rozvoje se i na tamní stoly místo domácí produkce dostávaly globální  umělohmotné potraviny, máslo made in EUfrown v hotelovém balení, již nebylo na mísách jako  hrouda volně k nadloubání si. I v městském marketu máslo bývalo "jen" jako kusová hrouda a odkrajovalo se z ní dle přání zákazníka. Místo domácí nalévané smetany, už jen v UHC balení. Jen pečivo a dorty byly nadále domácí, vytvořené v místní pekárně hotelu.

Areál se sestával z jednolivých 2 poschoďových budov, rozsetých v udržované,kvetoucí zahradě, veškerý servis byl v centrální části okolo bazénu. I betonová kopie amfiteátru, kde se pořádala večerní představení-každý večer jiné téma. Byli zaměstnáváni profi animátoři, ale mnohdy vystupoval v té či oné roli kuchař, tu pokojská, číšník a někdy dokonce byly nastudovány scénky s místními dobrovolníky ze strany hostů. :-))) Takové večerní představení neměl sousední 5* hotel :-))

První zájezd byl překvapením, a nejen pro mě, že na venkovních schodištích budov, a v podloubí vstupu do recepce, bývaly stropy obsypány tamními ještěrkami - gekony. O něco i málo větší krásná ještěrka jako ta naše, hlavní rozdíl byl v nožičkách, kdy gekonci mají na konci prstů kouličky, kterými se přichytávají na zdech a stropech. Občas, hlavně v noci, byl slyšet ženský výskot, to jak se která lekla lezoucích gekonků. Je pravda, že při  třetí? návštěvě, gekonci zcela zmizelisad, pravděpodobně byly vypleněni pro blaho hostů. Neškodná noční ještěrka co chytá jen hmyz. Na Madeiře se to všude hýbe ještěrkami a nikdo je nehubí. Rozhodně lepší ještěrka, než had :-D

Tunis, Kartágo a Sidi bou said

Tunis hl.město Tunisu

Když už jsme v Tunisu, ale na jeho vzdáleném konci u hranic s Alžírem,jakoby na jeho venkově :-), nebylo by od věci se nepodívat do hlavního města a pár kultruních památek na severním pobřeží.

Výlet je celodenní, v brzkých ranních hodinách, kdy hotel spí, je přistaven bus a jedeme cca něco přes 200km do hlavního města Tunis.

Tunis má svoji Medinu (staré město) které bylo založeno v 8. století, tedy až za vlády Arabů. Vznikla kolem mešity Ezzitauna pocházející z roku 703. V Medině jsou úzké uličky obloženy krámky (bazary) s všemožným zbožím. Za hradbami staré Mediny je Tunis, jako město vzdušné, čisté- na to, že arabské :-), plné zeleně a je zde patrna archtektura vlivem francie. Je zde ohromný přístav v býv. jezera Lac de Tunis, které je dnes spojeno s mořem. Páteří města jde  široký bulvár Habiba Bourguiby, (pro nás Václavák) kde mají na konci (začátku) místo našeho "koně se sv. Václavem" sochu Ibn Chaldúna- oblíbeného arabského spisovatele. Na západním konci tohoto bulváru je katolická katedrála Saint Vincent  de Paul, (1882), byla postavena francouzi jako symbol katolického panství v islámské zemi :-) - My jsme se krátce zde prošli, protože bulvár je široký, dlouhý a nudný :-D V tom horku- nic moc.

Poté jsme navštívili světoznámé muzeum Bardo. Jsou zde rozsáhlé sbírky antického umění- mozaiky, sochy pocházející z nedalekého Kartága. Část budovy muzea je v bývalém starém Bejově paláci-plác vládců, takže část expozice je i jeho prohlídka komnat.